Kunsten at købe en veteranbil
En guide til de der ønsker at lytte til andres erfaringer og ikke gøre erfaringerne på egen sjæl og pengepung.
Og det er bestemt en kunst, hvis ikke man har prøvet det før, eller har allieret sig med en der har lidt forstand på gamle biler.
Grundlæggende er der to muligheder - og i praksis opererer jeg egentlig ikke med noget derimellem.
Du kan enten købe et renoveringsprojekt, eller et suttet bolsje. Og mange veteranbiler vil altid være et renoveringsprojekt. Køber du noget der "bare lige skal svejses lidt og have et par nye tandremme" vil du ofte ærgre dig over, at du ikke bare splittede det hele ad fra starten.
Den store faldgrube er, at købe noget der virker billigt, og måske for godt til at være sandt. Hvad enten det er vrag der er fundet i en mose, et projekt i papkasser, en bil som en anden (eller flere entusiaster) ikke er blevet færdige med, eller noget kørende som skal have ordnet rust og småting. Køber man et af disse projekter - så er det jeg mener at der ikke findes en gradbøjning - det skal renoveres. Og kan man lide processen, elsker timerne i garagen og gør en dyd ud af at sætte de rigtige dele på og kæle for detaljerne, så skal man købe et renoveringsprojekt. Her kan der være en fordel i at købe et projekt som andre er kørt trætte i, bare man ved hvad man vil, ved at det tager tid, og ved at det højst sandsynligt kommer til at koste mere end hvad man kunne købe "et suttet bolsje" for. Derfor - køb enten et renoveringsprojekt, eller et suttet bolsje - den bil som er den dyreste (og bedste) du har råd til. Det er det billigste og nemmeste i længden.
Hvilken veteranbil kunne jeg godt tænke mig?
At købe en veteranbil er en stor eksplosion af følelser. Inden man køber er man fuld af eufori. Når bilen først står i garagen, er det ikke længere en drøm, men et materiel der går i stykker, skal plejes og koster penge. Derfor er det vigtigt, at du fra starten køber en bil du bliver glad for
Skal du have en veteranbil, så skal du også kunne li' og anvende den bagefter. Hvorfor vil jeg have en veteranbil? Der kan være adskillige gode grunde. Hvis du drømmer om en bestemt bil, f.eks en bil du kan huske fra din barndom, så gå efter den. Ikke en anden der ligner, bare fordi den lige kunne fås billigt.
Hvordan skal bilen serviceres og repareres Er det dig selv eller en anden? Du kan ikke købe en veteranbil og forvente, at din sædvanlige mekaniker vil gå i krig med den. Undersøg om du kender nogen der vil reparere, især hvis det er en specialbil. GS og GSA er meget anderledes pga. hydraulik og boxermotoren og det er ikke alle der har lyst til at kaste sig ud på dybt vand med særhederne. Når man kender bilen er det enkelt nok - men der er langt mellem de erfarne mekanikere.
Hvordan skaffer jeg dele?
Farer ved køb af veteranbil - Den er billig (det er der oftest en grund til. Undtagelsen er biler der sælges pga. alder eller sygdom og som ejeren hurtigt vil af med, eller biler hvor sælgeren reelt ikke ved hvad de er værd.
- Den står langt væk, og ser fin ud på billederne. Når du først har taget flyveren til Nice med en enkeltbillet og står på 7. plovfue uden plan B, så er det meget svært at sige nej til en bil der ikke er hvad du regnede med. Derfor - hav altid en backup plan, og kig efter flere biler på samme tur, hvis det inkluderer en lang rejse.
- Den står rimeligt og skal bare lige have lavet 3-4 ting, så er den klar til foråret. Min erfaring er, at du kigger på toppen af isbjerget. Kan du ved eftersyn konstatere 3-4 ting der skal ordnes - så er listen steget til 30-40 større eller mindre ting når du er kommet hjem og de første 48 timer er gået.
/ Morten Dalgaard
|