Intro og modelhistorie






Citroën GS debuterede på Parisersalonen i 1970 og blev produceret til 1981. I 1979 kom afløseren Citroën GSA der er en faceliftet udgave som blev produceret indtil 1986, i Indonesien endda som varevogn indtil 1991. Bilen har en for den tid uhørt lav CW-vÆrdi på mellem 0,32 og 0,36 afhængig af model. GS blev kåret som Årets bil 1971 både i Danmark og internationalt.



GS/A udmærker sig ved en næsten vibrationsfri boxermotor, luftkølet og meget omdrejningsvillig. Bilen havde et for den tid meget futuristisk design og fremragende køreegenskaber. En sjov detalje er, at bagvognen, ligesom på DS, er meget let, og med den hydropneumatiske affjedring, kan det faktisk lade sig gøre at køre bilen på tre hjul.



GS er den sidste helt selvstændige Citroën produceret i større mængder, inden fabrikken blev en del af Peugeot-koncernen i 1974. Medvirkende til Citroëns økonomiske vanskeligheder var især lanceringen af SM og GS Birotor, der begge var stærkt luksusbetonede biler med et højt benzinforbrug. Det var desværre de rigtige biler på det forkerte tidspunkt, da de blev lanceret i starten af 70erne, lige inden den første oliekrise ramte verden og bilerne grundet højt benzinforbrug blev usælgelige.

GS er produceret i 1.874.754 eksemplarer (heraf 391.243 i break)  fra 1970 til 1981. Ca 1,2 mio af serie I(70-76) og ca 700.000 af serie II. GSA i 565.009 eksemplarer (heraf 87.049 break) fra 1979 til 1987. Heri ikke inkluderet biler produceret i Indonesien, Zimbabwe mv. GS blev produceret i Indonesien fra 1974 til 1990. Herefter er enkelte samlet af overskydende dele, og de er derfor ofte et mix af GS og GSA - den sidste nyindregistrerede GSA er derfor fra 2003!


GSA - samlet og indregistreret første gang i 2003. Indonesien. Formentlig verdens yngste GSA


Officielt pressefoto. GS Pallas 1977