Citroën GS og GSA register i Danmark
Velkommen > Intro og modelhistorie > Modelhistorie

Modelhistorie




1970

GS introduceres på Parisersalonen i oktober med en 1015 ccm, 55,5 hk motor. GS kåres som "årets bil" både i Europa (på 3. pladsen kom i øvrigt SM) og Danmark

Modeludvalg: Confort og Super Confort, kun berline-udgaver.

1971

Februar: Option: Convertisseur, semiautomatisk tretrins-gear uden koblingspedal.

April: Lampe for slidte bremseklodser og olietemperatur i instrumentbrættet.

Juli: Udluftning i tankdækslet forsvinder og erstattes med udligningsbeholder i bagskærmen.

August: Temperaturreguleret luftindtag til forvarmning af indsugningsluften. Kan eftermonteres på tidligere modeller.

September: Femdørs stationcar, Break samt Service introduceres. De har forstærkning af svingarmene og Service har andre affjedringskugler. En hattehylde til break kan tilkøbes som ekstraudstyr under nummeret: GX 80377 01A. Alle modeller: øget pumpeeffekt på oliepumpen. Tændkabler med større modstand. Udstødningsrør og dæmper ændret. Forstærkede bremseklodser.

Oktober: Grad-inddelingsskala påmonteret krumtaphuset for lettere tændingsjustering.

December: ændrede lejer i krængningsdæmperen.

1972

Januar: Monteret beskyttelsesplade over bagerste bremsekonsoller. ændret spærring på bakgearet. Nye armlæn med synlige fastgørelsesskruer til alle modeller. Ny type kølerafdækning på kølergitteret.

Februar: Udligningsbeholder i tankudluftningen forsvinder. Benzinfilter indføres, monteres på forreste del af bagbroen. Nye indvendige dørhåndtag.

Marts: ændring af den manuelle højdebetjening. ændringer ved både forreste og bagerste højdekorrektør.

Maj: Let øndret blæserkappe og ovalt hul i stenpladen. Herved kan man efterspænde røret til HT-pumpen.

Juni: Krumtaphus, cylindre og topstykker ændres til ny type. Tændrør med langt gevind. Delene kan ikke monteres på tidligere vogne, og omvendt.

August: Større modelændring: 1220 introduceres. Halvautomatik kan ikke længere leveres til 1015. Alle modeller får armlæn for, hidtil var det forbeholdt Super Confort. ændring på pladen foran speedometret fra rillet til "kohud". Askebæger i de bagerste armlæn. Nyt askebæger foran i instrumentbordet. Olieforvarmning af karburator bortfalder og i stedet forvarmes med udstødningsgas grundet ændrede udstødningsnormer. Tændingskurver ændres på strømfordeleren. Gearkassehus forstærkes med ribber. ændring af hastigheden i andet gear. Håndbremseklodser ændret fra 7 til 11 cm2. Tonede ruder bliver muligt som ekstraudstyr.

November: Større flade på bagbremserne. Støvmanchetter på affjedringscylinder er fyldt med LHM.

1973

73-modeller: Ny midterkonsol for gearskifte, ny manchet for gearstang. Skumbeklædt instrumentbord, nyt askeb�ger og nyt h�jttalergitter. Emblem p� bagklap og h�jre forsk�rm.

Januar: Trykket i affjedringskuglerne forh�jes fra 50 til 55 bar (=bl�dere affjedring).

Februar: 1015 modeller f�r samme forbremser som 1220.

Marts: Trykket i akkumulatorkuglen forh�jes fra 40 til 62 bar. 2 hastigheder p� den kolde bl�ser.

September: GS Birotor med Wankelmotor vises p� Parisersalonen. Midterarml�n p� GS Club. Reservehjulet vendes og giver nu plads til v�rkt�j i det (senere modeller kan modificeres, hvis man benytter en tyndere luftslange. Gennemstr�mning gennem slangen er vigtig, ellers risikerer man skader i ventilerne).

Rattet f�r logo, og himlen f�r en bred hullet bane i midten, i stedet for en himmel der har sm� huller over det hele.

1974

Januar GS Special indf�res

September: Lancering af GS X med 1015 motor � runde instrumenter, fors�de med integrerede nakkest�tter, sorte lister omkring vinduerne og specielle hjulkapsler.

Lancering af GS Pallas.

�ndringer til model�r 75: Bugseringskroge for- og bag. Midterkonsollen �ndret, kortere gearstang l�ngere tilbage i vognen. Forbedrede fors�der med trapezformet rygl�n og med kuglelejer i s�deskinnerne. Nye s�deskinner. Foring af handskerumsklap. Friskluftdyser p� alle modeller. Nyt luftfilter. Ny hydrauliktank. Alle modeller f�r lidt f�rre heste pga. nye forureningsnormer. Nye f�lge (dem med de aflange firkantede huller). Advarselsblink. �ndring af fluidblocs og b�rearme. Bundprop p� tank bortfalder.
December: 1015 f�r samme svinghjul og koblingshus som 1220. 

1975

Januar: Forreste indersk�rme svejses p�, i stedet for de tidligere der er boltet.
Mai: Introduktion af GSX 2 med 1220 motor og 63 hk. Den har andet cylinderhoved og ind- og udsugningsmanifold. Udstyret som GS X.
Juli: Det elektromagnetiske horn erstattes p� alle modeller af et h�jfrekvenshorn.
Juli: Ny montering af pedaloph�ng, nu med skrue. Nye og gamle montering er ikke ombyttelige.

1976

Marts. Baghjulenes spisdning frem �ndres til :0-5 mm mod tidligere 0-2 mm.

Generelt facelift til alle modeller (�rgang 77). Nye baglygter, nyt instrumentbord med runde ure, f�lge, frontgitter med ekstra chromlister, s�der mv. Let �ndrede bagsk�rme og bagpanel. Venstre hjulkasse p� weekend �ndret, s� der er plads til sprinklerv�sketank. Alle weekend har visker p� bagruden. Convertisseur betegnes nu C-matic p� bagsm�kken. F�lge forts�tter lidt endnu.

September: �ndring af gaskugler.

 

1977

Oktober: GSpecial og GS X f�r en ny 1129 ccm motor p� 55 hk i stedet for 1015-motoren. Hovedst�tter standard p� GSpecial. Afl�ggehylder i forreste sided�re.

GS X f�r sammen med den nye motor en anden gearing. GS Club f�r nedf�ldeligt bags�de. Nye f�lge til Pallas og GS X2. Frontgitteret �ndres fra bikubedesign til vandrette lister.

 

1978

Juli: Specialmodellen GS Basalte introduceres med speciel sort og r�d bemaling og noget tilbeh�r, ellers udstyret som GS Club/Pallas.

September: Ny synkronisering. Ny startmotor p� 1,3 hk i stedet for 0,8. Dybere bef�stelsespunkter for forreste sikkerhedsseler. GS X2 erstattes med GS X3 der er udrustet med det der senere skal blive GSA-motoren p� 1299ccm og 65 hk. Udstyret som GS X2, bortset fra nye hjulkapsler.

Oktober: Nye drivaksler med en diameter p� 27mm i stedet for 22 mm. Ingen forskel p� kugleled og enderne. Man kan s�tte nye p� i stedet for de gamle (med samme antal str�ler, alts� �rgang 74-78) hvis man bytter i begge sider, og hvis man �ndrer udfr�sningen i den �verste affjedringsarm fra 21mm til 26 mm. Den nye affjedringsarm er monteret siden december 1977. De nye kommer fra X3 og har vibrationsd�mpere.

1979

September: GS X forsvinder ud af modelprogrammet. GS Special Break forbliver i programmet mens Club og Pallas afl�ses af tilsvarende GSA-modeller.  GSA introduceres - 1299 motor, mulighed for 5 gear, stor bagklap, nyt instrumentbord tilbage med "badev�gtspeedometer", plastickofangere, nye baglygter mv. GSA berline forl�nges en anelse i bagagerummet, mens GSA Break har samme l�ngde som GS - og samme baglygter.

1980

Marts: GS/A nr. 2 million produceres. GS Special Break forsvinder af modelprogrammet og erstattes af en tilsvarende GSA med 1130 motor p� 57 hk. I Danmark er kun leveret GSA med 1299 motoren.

1981

Gule ruller i instrumentbordet i stedet for gr�nne.

Juli: 1299-motoren �ndres med ny kaburator, �ndrede knastaksler og transistort�nding. 

August: Produktionen af GS indstilles. GSA Special f�r 1299 motoren.

1982

GSA Club forsvinder fra modelprogrammet og erstattes med GSA X1. Sorte ruller i instrumentbordet i stedet for gule.

 

1983

September: GSA X3 og GSA Club Break og C-matic forsvinder fra modelprogrammet

1986

Produktionen af GSA i Europa indstilles

Kilder: "Jetzt Hilfe Ich mir Selbst", "Attraction", gs-gsa-ig.de, gs-gsa.org. Nisse van der Velde fra Italien. Citro�ns servicecirkul�rer 1970-1980


GS 1220 Club Berline, 1973

Specialmodeller

1978: GS Basalte              1800 eksemplarer
1982: GSA Tuner               1500 eksemplarer
1983: GSA Cottage           2000 eksemplarer
1984: GSA Chic                 1200 eksemplarer