Modelhistorie

1970
GS introduceres på Parisersalonen i oktober med en 1015 ccm, 55,5 hk motor. GS kåres som "årets bil" både i Europa (på 3. pladsen kom i øvrigt SM) og Danmark
Modeludvalg: Confort og Super Confort, kun berline-udgaver.
1971
Februar: Option: Convertisseur, semiautomatisk tretrins-gear uden koblingspedal.
April: Lampe for slidte bremseklodser og olietemperatur i instrumentbrættet.
Juli: Udluftning i tankdækslet forsvinder og erstattes med udligningsbeholder
i bagskærmen.
August: Temperaturreguleret luftindtag til forvarmning af
indsugningsluften. Kan eftermonteres på tidligere modeller.
September: Femdørs stationcar, Break samt Service introduceres.
De har forstærkning af svingarmene og Service har andre affjedringskugler. En hattehylde til break kan tilkøbes som ekstraudstyr under nummeret: GX 80377 01A. Alle modeller: øget pumpeeffekt på oliepumpen. Tændkabler med større modstand. Udstødningsrør og
dæmper ændret. Forstærkede bremseklodser.
Oktober: Grad-inddelingsskala påmonteret krumtaphuset for
lettere tændingsjustering.
December: ændrede lejer i krængningsdæmperen.
1972
Januar: Monteret beskyttelsesplade over bagerste bremsekonsoller. ændret spærring på bakgearet. Nye armlæn med synlige fastgørelsesskruer til alle modeller. Ny type kølerafdækning på kølergitteret.
Februar: Udligningsbeholder i tankudluftningen forsvinder.
Benzinfilter indføres, monteres på forreste del af bagbroen. Nye indvendige dørhåndtag.
Marts: ændring af den manuelle højdebetjening. ændringer ved både forreste og bagerste højdekorrektør. Maj: Let øndret blæserkappe og ovalt hul i stenpladen. Herved kan man efterspænde røret til HT-pumpen.
Juni: Krumtaphus, cylindre og topstykker ændres til ny type. Tændrør med langt gevind. Delene kan ikke monteres på tidligere vogne, og omvendt.
August: Større modelændring: 1220 introduceres.
Halvautomatik kan ikke længere leveres til 1015. Alle modeller får armlæn for,
hidtil var det forbeholdt Super Confort. ændring på pladen foran speedometret
fra rillet til "kohud". Askebæger i de bagerste armlæn. Nyt askebæger foran i instrumentbordet. Olieforvarmning af karburator bortfalder og i stedet forvarmes med udstødningsgas grundet ændrede
udstødningsnormer. Tændingskurver ændres på strømfordeleren. Gearkassehus
forstærkes med ribber. ændring af hastigheden i andet gear. Håndbremseklodser ændret fra 7 til 11 cm2. Tonede ruder bliver muligt som ekstraudstyr.
November: Større flade på bagbremserne. Støvmanchetter på affjedringscylinder er fyldt med LHM.
1973
73-modeller: Ny midterkonsol for gearskifte, ny manchet for gearstang. Skumbeklædt instrumentbord, nyt askeb�ger og nyt h�jttalergitter. Emblem p� bagklap og h�jre forsk�rm.
Januar: Trykket i affjedringskuglerne forh�jes fra 50 til 55
bar (=bl�dere affjedring).
Februar: 1015 modeller f�r samme forbremser som 1220.
Marts: Trykket i akkumulatorkuglen forh�jes fra 40 til 62 bar. 2 hastigheder p� den kolde bl�ser.
September: GS Birotor med Wankelmotor vises p� Parisersalonen. Midterarml�n p� GS Club. Reservehjulet vendes og giver nu plads til v�rkt�j i det (senere modeller kan modificeres, hvis man benytter en tyndere luftslange. Gennemstr�mning gennem slangen er vigtig, ellers risikerer man skader i ventilerne).
Rattet f�r logo, og himlen f�r en bred hullet bane i midten, i stedet for en himmel der har sm� huller over det hele.
1974
Januar GS Special indf�res
September: Lancering af GS X med 1015 motor � runde
instrumenter, fors�de med integrerede nakkest�tter, sorte lister omkring
vinduerne og specielle hjulkapsler.
Lancering af GS Pallas.
�ndringer til model�r 75: Bugseringskroge for- og bag. Midterkonsollen �ndret, kortere
gearstang l�ngere tilbage i vognen. Forbedrede fors�der med trapezformet rygl�n og med kuglelejer i s�deskinnerne.
Nye s�deskinner. Foring af handskerumsklap. Friskluftdyser p� alle modeller. Nyt luftfilter. Ny hydrauliktank. Alle modeller f�r lidt f�rre heste pga. nye forureningsnormer. Nye f�lge (dem med de aflange firkantede huller). Advarselsblink. �ndring af fluidblocs og b�rearme. Bundprop p� tank bortfalder. December: 1015 f�r samme svinghjul og koblingshus som 1220.
1975Januar: Forreste indersk�rme svejses p�, i stedet for de tidligere der er boltet. Mai: Introduktion af GSX 2 med 1220 motor og 63 hk. Den har andet cylinderhoved og ind- og udsugningsmanifold. Udstyret som GS X. Juli: Det elektromagnetiske horn erstattes p� alle modeller af et h�jfrekvenshorn. Juli: Ny montering af pedaloph�ng, nu med skrue. Nye og gamle montering er ikke ombyttelige.
1976
Marts. Baghjulenes spisdning frem �ndres til :0-5 mm mod tidligere 0-2 mm.
Generelt facelift til alle modeller (�rgang 77). Nye baglygter, nyt instrumentbord med runde ure, f�lge, frontgitter med ekstra chromlister, s�der mv. Let �ndrede bagsk�rme og bagpanel. Venstre hjulkasse p� weekend �ndret, s� der er plads til sprinklerv�sketank. Alle weekend har visker p� bagruden. Convertisseur
betegnes nu C-matic p� bagsm�kken. F�lge forts�tter lidt endnu. September: �ndring af gaskugler.
1977
Oktober: GSpecial og GS X f�r en ny 1129 ccm motor p� 55 hk i
stedet for 1015-motoren. Hovedst�tter standard p� GSpecial. Afl�ggehylder i forreste
sided�re.
GS X f�r sammen med den nye motor en anden gearing. GS Club
f�r nedf�ldeligt bags�de. Nye f�lge til Pallas og GS X2. Frontgitteret �ndres fra bikubedesign til vandrette lister.
1978
Juli: Specialmodellen GS Basalte introduceres med speciel
sort og r�d bemaling og noget tilbeh�r, ellers udstyret som GS Club/Pallas.
September: Ny synkronisering. Ny startmotor p� 1,3 hk i
stedet for 0,8. Dybere bef�stelsespunkter for forreste sikkerhedsseler. GS X2
erstattes med GS X3 der er udrustet med det der senere skal blive GSA-motoren
p� 1299ccm og 65 hk. Udstyret som GS X2, bortset fra nye hjulkapsler. Oktober: Nye drivaksler med en diameter p� 27mm i stedet for 22 mm. Ingen forskel p� kugleled og enderne. Man kan s�tte nye p� i stedet for de gamle (med samme antal str�ler, alts� �rgang 74-78) hvis man bytter i begge sider, og hvis man �ndrer udfr�sningen i den �verste affjedringsarm fra 21mm til 26 mm. Den nye affjedringsarm er monteret siden december 1977. De nye kommer fra X3 og har vibrationsd�mpere.
1979
September: GS X forsvinder ud af modelprogrammet. GS Special
Break forbliver i programmet mens Club og Pallas afl�ses af tilsvarende
GSA-modeller. GSA introduceres - 1299 motor, mulighed for 5 gear, stor bagklap, nyt
instrumentbord tilbage med "badev�gtspeedometer", plastickofangere, nye
baglygter mv. GSA berline forl�nges en anelse i bagagerummet, mens GSA
Break har samme l�ngde som GS - og samme baglygter.
1980
Marts: GS/A nr. 2 million produceres. GS Special Break
forsvinder af modelprogrammet og erstattes af en tilsvarende GSA med 1130 motor
p� 57 hk. I Danmark er kun leveret GSA med 1299 motoren.
1981
Gule ruller i instrumentbordet i stedet for gr�nne. Juli: 1299-motoren �ndres med ny kaburator, �ndrede knastaksler og transistort�nding.
August: Produktionen af GS indstilles. GSA Special f�r 1299 motoren.
1982
GSA Club forsvinder fra modelprogrammet og erstattes med GSA
X1. Sorte ruller i instrumentbordet i stedet for gule.
1983
September: GSA X3 og GSA Club Break og C-matic forsvinder fra
modelprogrammet
1986 Produktionen af GSA i Europa indstilles
Kilder: "Jetzt Hilfe Ich mir Selbst", "Attraction", gs-gsa-ig.de, gs-gsa.org. Nisse van der Velde fra Italien. Citro�ns servicecirkul�rer 1970-1980
 GS 1220 Club Berline, 1973
Specialmodeller1978: GS Basalte 1800 eksemplarer 1982: GSA Tuner 1500 eksemplarer 1983: GSA Cottage 2000 eksemplarer 1984: GSA Chic 1200 eksemplarer
|