Welcome to CMSimple

Page
Menu
News
You are here:   Home > Intro og modelhistorie > Modelhistorie

Modelhistorie




1970

GS introduceres på Parisersalonen i oktober med en 1015 ccm, 55,5 hk motor. GS kåres som "Årets bil" både i Europa (på 3. pladsen kom i øvrigt SM) og Danmark

Modeludvalg: Confort og Super Confort, kun berline-udgaver.

1971

Februar: Option: Convertisseur, semiautomatisk tretrins-gear uden koblingspedal.

April: Lampe for slidte bremseklodser og olietemperatur i instrumentbrættet.

Juli: Udluftning i tankdækslet forsvinder og erstattes med udligningsbeholder i bagskærmen.

August: Temperaturreguleret luftindtag til forvarmning af indsugningsluften. Kan eftermonteres på tidligere modeller.

September: Femdørs stationcar, Break samt Service introduceres. De har forstærkning af svingarmene og Service har andre affjedringskugler. En hattehylde til break kan tilkøbes som ekstraudstyr under nummeret: GX 80377 01A. Alle modeller: øget pumpeeffekt på oliepumpen. Tændkabler med stærre modstand. Udstødningsrør og dæmper ændret. Forstærkede bremseklodser.

Oktober: Grad-inddelingsskala påmonteret krumtaphuset for lettere tændingsjustering.

December: ændrede lejer i krængningsdæmperen.

1972

Januar: Monteret beskyttelsesplade over bagerste bremsekonsoller. ændret spærring på bakgearet. Nye armlæn med synlige fastgørelsesskruer til alle modeller. Ny type kølerafdækning på kølergitteret.

Februar: Udligningsbeholder i tankudluftningen forsvinder. Benzinfilter indføres, monteres på forreste del af bagbroen. Nye indvendige dørhåndtag.

Marts: ændring af den manuelle højdebetjening. ændringer ved både forreste og bagerste højdekorrektør.

Maj: Let ændret blæserkappe og ovalt hul i stenpladen. Herved kan man efterspænde røret til HT-pumpen.

Juni: Krumtaphus, cylindre og topstykker ændres til ny type. Tændrør med langt gevind. Delene kan ikke monteres på tidligere vogne, og omvendt.

August: Stærre modelændring: 1220 introduceres. Halvautomatik kan ikke længere leveres til 1015. Alle modeller får armlæn i dørene for, hidtil var det forbeholdt Super Confort. ændring på pladen foran speedometret fra rillet til imiteret kohud. Askebæger i de bagerste armlæn. Nyt askebæger foran i instrumentbordet. Olieforvarmning af karburator bortfalder og i stedet forvarmes med udstædningsgas grundet ændrede udstødningsnormer. Tændingskurver ændres på stræmfordeleren. Gearkassehus forstærkes med ribber. ændring af hastigheden i 2. gear. Håndbremseklodser ændret fra 7 til 11 cm2. Mulighed for tonede ruder.

November: Større flade på bagbremserne. Støvmanchetter på affjedringscylinder er fyldt med LHM.

1973

73-modeller: Ny midterkonsol for gearskifte, ny manchet for gearstang. Skumbeklædt instrumentbord, nyt askebæger og nyt højtalergitter. Emblem på bagklap og højre forskærm.

Januar: Trykket i affjedringskuglerne forhøjes fra 50 til 55 bar (=blødere affjedring).

Februar: 1015 modeller får samme forbremser som 1220.

Marts: Trykket i akkumulatorkuglen forhøjes fra 40 til 62 bar. 2 hastigheder på den kolde blæser (nyt stik med to trin).

September: GS Birotor med Wankelmotor vises på Parisersalonen.

Modelår 1974: Midterarmlæn på GS Club. Reservehjulet vendes og giver nu plads til værktøj i det (senere modeller kan modificeres, hvis man benytter en tyndere luftslange. Gennemstræmning gennem slangen er vigtig, ellers risikerer man skader i ventilerne).

Rattet får logo, og himlen får en bred hullet bane i midten, i stedet for en himmel der har små huller over det hele. Større udvendige sidespejle. Ur, triptæller og natbakspejl bliver standard på alle modeller. 

1974

Januar GS Special introduceres som ny basismodel.

September: Lancering af GS X med 1015 motor med runde instrumenter, forsæde med integrerede nakkestøtter, sorte lister omkring vinduerne og specielle hjulkapsler.

Lancering af GS Pallas.

ændringer til modelår 75: Bugseringskroge for- og bag. Midterkonsollen ændret, kortere gearstang længere tilbage i vognen. Forbedrede forsæder med trapezformet ryglæn og med kuglelejer i sædeskinnerne. Nye sædeskinner. Foring af handskerumsklap. Friskluftdyser på alle modeller. Nyt luftfilter. Ny hydrauliktank, fra CX. Alle modeller får lidt færre heste pga. nye forureningsnormer. Nye fælge (dem med de aflange firkantede huller). Advarselsblink. ændring af fluidblocs og bærearme. Bundprop på tank bortfalder.
December: 1015 får samme svinghjul og koblingshus som 1220. 

1975

Januar: Forreste inderskærme svejses på, i stedet for de tidligere der er boltet.
Mai: Introduktion af GSX 2 med 1220 motor og 63 hk. Den har andet cylinderhoved og ind- og udsugningsmanifold. Udstyret som GS X.
Juli: Det elektromagnetiske horn erstattes på alle modeller af et højfrekvenshorn.
Juli: Ny montering af pedalophæng, nu med skrue. Nye og gamle montering er ikke ombyttelige.

1976

Marts. Baghjulenes spisdning frem ændres til :0-5 mm mod tidligere 0-2 mm.

Generelt facelift til alle modeller (årgang 77). Nye baglygter, nyt instrumentbord med runde ure, frontgitter med ekstra chromlister, sæder mv. Let ændrede bagskærme og bagpanel. Venstre hjulkasse på weekend ændret så der er plads til sprinklervæsketank. Alle weekend får visker på bagruden. Convertisseur betegnes nu C-matic på bagsmækken. Fælge fortsætter lidt endnu.

September: ændring af gaskugler.

 

1977

Oktober: GSpecial og GS X får en ny 1129 ccm motor på 55 hk i stedet for 1015-motoren. Hovedstøtter standard på GSpecial. Aflæggehylder i forreste sidedøre.

GS X får sammen med den nye motor en anden gearing. GS Club får nedfældeligt bagsæde. Nye fælge til Pallas og GS X2. Frontgitteret ændres fra bikubedesign til vandrette lister.

 

1978

Juli: Specialmodellen GS Basalte introduceres med speciel sort og rød bemaling og noget tilbehør, ellers udstyret som GS Club/Pallas.

September: Ny synkronisering. Ny startmotor på 1,3 hk i stedet for 0,8. Dybere befæstelsespunkter for forreste sikkerhedsseler. GS X2 erstattes med GS X3 der er udrustet med det der senere skal blive GSA-motoren på 1299ccm og 65 hk. Udstyret som GS X2, bortset fra nye hjulkapsler.

Oktober: Nye drivaksler med en diameter på 27mm i stedet for 22 mm. Ingen forskel på kugleled og enderne. Man kan sætte nye på i stedet for de gamle (med samme antal stråler, altså ærgang 74-78) hvis man bytter i begge sider, og hvis man ændrer udfræsningen i den øverste affjedringsarm fra 21mm til 26 mm. Den nye affjedringsarm er monteret siden december 1977. De nye kommer fra X3 og har vibrationsdæmpere.

1979

September: GS X forsvinder ud af modelprogrammet. GS Special Break forbliver i programmet mens Club og Pallas afløses af tilsvarende GSA-modeller.  GSA introduceres - 1299 motor, mulighed for 5 gear, stor bagklap, nyt instrumentbord tilbage med "badevægtspeedometer", plastickofangere, nye baglygter mv. GSA berline forlænges en anelse i bagagerummet, mens GSA Break har samme længde som GS - og samme baglygter.

1980

Marts: GS/A nr. 2 million produceres. GS Special Break forsvinder af modelprogrammet og erstattes af en tilsvarende GSA med 1130 motor på 57 hk. I Danmark er kun leveret GSA med 1299 motoren.

1981

Juni: Gule ruller i instrumentbordet i stedet for grønne.

Juli: 1299-motoren ændres med ny kaburator, ændrede knastaksler og transistortænding. 

August: Produktionen af GS indstilles. GSA Special får 1299 motoren.

1982

GSA Club forsvinder fra modelprogrammet og erstattes med GSA X1.

Juni: Sorte ruller i instrumentbordet i stedet for gule.

 

1983

September: GSA X3 og GSA Club Break og C-matic forsvinder fra modelprogrammet

1986

Produktionen af GSA i Europa indstilles

Kilder: "Jetzt Hilfe Ich mir Selbst", "Attraction", gs-gsa-ig.de, gs-gsa.org. Nisse van der Velde fra Italien. Citroëns servicecirkulærer 1970-1980


GS 1220 Club Berline, 1973

Specialmodeller

1978: GS Basalte              1800 eksemplarer
1982: GSA Tuner               1500 eksemplarer
1983: GSA Cottage           2000 eksemplarer
1984: GSA Chic                 1200 eksemplarer

Page
Menu
News
Page
Menu
News

Powered by CMSimple | Template by CMSimple | Login