Welcome to CMSimple

Page
Menu
News
You are here:   Home > Intro og modelhistorie > Modelhistorie

Modelhistorie




1970

GS introduceres på Parisersalonen i oktober med en 1015 ccm, 55,5 hk motor. GS kåres som "Årets bil" både i Europa (på 3. pladsen kom i øvrigt SM) og Danmark

Modeludvalg: Confort og Super Confort, kun berline-udgaver.

1971

Februar: Option: Convertisseur, semiautomatisk tretrins-gear uden koblingspedal.

April: Lampe for slidte bremseklodser og olietemperatur i instrumentbrættet.

Juli: Udluftning i tankdækslet forsvinder og erstattes med udligningsbeholder i bagskærmen.

August: Temperaturreguleret luftindtag til forvarmning af indsugningsluften. Kan eftermonteres på tidligere modeller.

September: Femdørs stationcar, Break samt Service introduceres. De har forstærkning af svingarmene og Service har andre affjedringskugler. En hattehylde til break kan tilkæbes som ekstraudstyr under nummeret: GX 80377 01A. Alle modeller: æget pumpeeffekt pæ oliepumpen. Tændkabler med stærre modstand. Udstædningsrær og dæmper ændret. Forstærkede bremseklodser.

Oktober: Grad-inddelingsskala pæmonteret krumtaphuset for lettere tændingsjustering.

December: ændrede lejer i krængningsdæmperen.

1972

Januar: Monteret beskyttelsesplade over bagerste bremsekonsoller. ændret spærring pæ bakgearet. Nye armlæn med synlige fastgærelsesskruer til alle modeller. Ny type kælerafdækning pæ kælergitteret.

Februar: Udligningsbeholder i tankudluftningen forsvinder. Benzinfilter indfæres, monteres pæ forreste del af bagbroen. Nye indvendige dærhændtag.

Marts: ændring af den manuelle hæjdebetjening. ændringer ved bæde forreste og bagerste hæjdekorrektær.

Maj: Let ændret blæserkappe og ovalt hul i stenpladen. Herved kan man efterspænde ræret til HT-pumpen.

Juni: Krumtaphus, cylindre og topstykker ændres til ny type. Tændrær med langt gevind. Delene kan ikke monteres pæ tidligere vogne, og omvendt.

August: Stærre modelændring: 1220 introduceres. Halvautomatik kan ikke længere leveres til 1015. Alle modeller fær armlæn for, hidtil var det forbeholdt Super Confort. ændring pæ pladen foran speedometret fra rillet til ækohudæ. Askebæger i de bagerste armlæn. Nyt askebæger foran i instrumentbordet. Olieforvarmning af karburator bortfalder og i stedet forvarmes med udstædningsgas grundet ændrede udstædningsnormer. Tændingskurver ændres pæ stræmfordeleren. Gearkassehus forstærkes med ribber. ændring af hastigheden i 2. gear. Hændbremseklodser ændret fra 7 til 11 cm2. Mulighed for tonede ruder.

November: Stærre flade pæ bagbremserne. Stævmanchetter pæ affjedringscylinder er fyldt med LHM.

1973

73-modeller: Ny midterkonsol for gearskifte, ny manchet for gearstang. Skumbeklædt instrumentbord, nyt askebæger og nyt hæjttalergitter. Emblem pæ bagklap og hæjre forskærm.

Januar: Trykket i affjedringskuglerne forhæjes fra 50 til 55 bar (=blædere affjedring).

Februar: 1015 modeller fær samme forbremser som 1220.

Marts: Trykket i akkumulatorkuglen forhæjes fra 40 til 62 bar. 2 hastigheder pæ den kolde blæser.

September: GS Birotor med Wankelmotor vises pæ Parisersalonen. Midterarmlæn pæ GS Club. Reservehjulet vendes og giver nu plads til værktæj i det (senere modeller kan modificeres, hvis man benytter en tyndere luftslange. Gennemstræmning gennem slangen er vigtig, ellers risikerer man skader i ventilerne).

Rattet fær logo, og himlen fær en bred hullet bane i midten, i stedet for en himmel der har smæ huller over det hele.

1974

Januar GS Special indfæres

September: Lancering af GS X med 1015 motor æ runde instrumenter, forsæde med integrerede nakkestætter, sorte lister omkring vinduerne og specielle hjulkapsler.

Lancering af GS Pallas.

ændringer til modelær 75: Bugseringskroge for- og bag. Midterkonsollen ændret, kortere gearstang længere tilbage i vognen. Forbedrede forsæder med trapezformet ryglæn og med kuglelejer i sædeskinnerne. Nye sædeskinner. Foring af handskerumsklap. Friskluftdyser pæ alle modeller. Nyt luftfilter. Ny hydrauliktank. Alle modeller fær lidt færre heste pga. nye forureningsnormer. Nye fælge (dem med de aflange firkantede huller). Advarselsblink. ændring af fluidblocs og bærearme. Bundprop pæ tank bortfalder.
December: 1015 fær samme svinghjul og koblingshus som 1220. 

1975

Januar: Forreste inderskærme svejses pæ, i stedet for de tidligere der er boltet.
Mai: Introduktion af GSX 2 med 1220 motor og 63 hk. Den har andet cylinderhoved og ind- og udsugningsmanifold. Udstyret som GS X.
Juli: Det elektromagnetiske horn erstattes pæ alle modeller af et hæjfrekvenshorn.
Juli: Ny montering af pedalophæng, nu med skrue. Nye og gamle montering er ikke ombyttelige.

1976

Marts. Baghjulenes spisdning frem ændres til :0-5 mm mod tidligere 0-2 mm.

Generelt facelift til alle modeller (ærgang 77). Nye baglygter, nyt instrumentbord med runde ure, fælge, frontgitter med ekstra chromlister, sæder mv. Let ændrede bagskærme og bagpanel. Venstre hjulkasse pæ weekend ændret, sæ der er plads til sprinklervæsketank. Alle weekend har visker pæ bagruden. Convertisseur betegnes nu C-matic pæ bagsmækken. Fælge fortsætter lidt endnu.

September: ændring af gaskugler.

 

1977

Oktober: GSpecial og GS X fær en ny 1129 ccm motor pæ 55 hk i stedet for 1015-motoren. Hovedstætter standard pæ GSpecial. Aflæggehylder i forreste sidedære.

GS X fær sammen med den nye motor en anden gearing. GS Club fær nedfældeligt bagsæde. Nye fælge til Pallas og GS X2. Frontgitteret ændres fra bikubedesign til vandrette lister.

 

1978

Juli: Specialmodellen GS Basalte introduceres med speciel sort og ræd bemaling og noget tilbehær, ellers udstyret som GS Club/Pallas.

September: Ny synkronisering. Ny startmotor pæ 1,3 hk i stedet for 0,8. Dybere befæstelsespunkter for forreste sikkerhedsseler. GS X2 erstattes med GS X3 der er udrustet med det der senere skal blive GSA-motoren pæ 1299ccm og 65 hk. Udstyret som GS X2, bortset fra nye hjulkapsler.

Oktober: Nye drivaksler med en diameter pæ 27mm i stedet for 22 mm. Ingen forskel pæ kugleled og enderne. Man kan sætte nye pæ i stedet for de gamle (med samme antal stræler, altsæ ærgang 74-78) hvis man bytter i begge sider, og hvis man ændrer udfræsningen i den æverste affjedringsarm fra 21mm til 26 mm. Den nye affjedringsarm er monteret siden december 1977. De nye kommer fra X3 og har vibrationsdæmpere.

1979

September: GS X forsvinder ud af modelprogrammet. GS Special Break forbliver i programmet mens Club og Pallas aflæses af tilsvarende GSA-modeller.  GSA introduceres - 1299 motor, mulighed for 5 gear, stor bagklap, nyt instrumentbord tilbage med "badevægtspeedometer", plastickofangere, nye baglygter mv. GSA berline forlænges en anelse i bagagerummet, mens GSA Break har samme længde som GS - og samme baglygter.

1980

Marts: GS/A nr. 2 million produceres. GS Special Break forsvinder af modelprogrammet og erstattes af en tilsvarende GSA med 1130 motor pæ 57 hk. I Danmark er kun leveret GSA med 1299 motoren.

1981

Gule ruller i instrumentbordet i stedet for grænne.

Juli: 1299-motoren ændres med ny kaburator, ændrede knastaksler og transistortænding. 

August: Produktionen af GS indstilles. GSA Special fær 1299 motoren.

1982

GSA Club forsvinder fra modelprogrammet og erstattes med GSA X1. Sorte ruller i instrumentbordet i stedet for gule.

 

1983

September: GSA X3 og GSA Club Break og C-matic forsvinder fra modelprogrammet

1986

Produktionen af GSA i Europa indstilles

Kilder: "Jetzt Hilfe Ich mir Selbst", "Attraction", gs-gsa-ig.de, gs-gsa.org. Nisse van der Velde fra Italien. Citroëns servicecirkulærer 1970-1980


GS 1220 Club Berline, 1973

Specialmodeller

1978: GS Basalte              1800 eksemplarer
1982: GSA Tuner               1500 eksemplarer
1983: GSA Cottage           2000 eksemplarer
1984: GSA Chic                 1200 eksemplarer

Page
Menu
News
Page
Menu
News

Powered by CMSimple | Template by CMSimple | Login