Derfor er GS/A forud for sin tid!
Citroën tog flere skridt langt ud i fremtiden ved lanceringen
af GS i 1970. De store plusser, og enkelte, men ikke helt uvæsentlige minusser
er her opridset.
� Boxermotor næsten lydløs og vibrationsfri sammenlignet med andre biler fra perioden. Ved høj
hastighed lyder den næsten som en turbine, aldrig ubehagelig, den elsker
omdrejninger og køører ubesværet helt op til topfart. Ofte vil man endda opleve en mere harmonisk bil ved 130 km/t end ved 100. Motoren er luftkølet, primært for at spare vægt, og med topstykker i
aluminium. I alt giver det en vægtbesparelse på ca 60 kg. Den er ikke videre
benzinøkonomisk (ifht. Dagens norm) men det skyldes bla. at kølingen ikke er
termostatstyret så den køler hele tiden. På varme dage i langtur, kan forbruget
blive helt høderligt. Blæsermøllen foran er asymmetrisk, hvilket giver mindre støj.
�
Forhjulstræk - i dag en selvfølge, som Citroën, med enkelte undtagelser (lastbiler og firehjulstræk) har praktiseret siden
1934. I 1970 var det langt fra dagens orden. Volkswagen, Opel, Ford,
sågar Renault kørte dengang med baghjulstræk på de fleste modeller, og i flere tilfælde også med
hækmotor. Kun nogle Simcaer, Peugeoter, Morris og NSUer mfl. Kørte efter den
opskrift vi kender i dag: Forhjulstræk, tandstangsstyring, tværliggende motor, store hjul mv. Tænk på en konkurrent som Ford Escort, eller endnu værre, en VW.
Snekke-rulle styring, baghjulstræk, dårlig pladsudnyttelse mv.
�
Formgivning - 10 år efter kopierede Opel
karrosseriet med Kadett D, og fortsatte med Kadett E. Bilen er smuk, men formen
har den nu primært fået pga. den lave luftmodstandskoefficient. GS havde en CW
på ca 0,35, GSA helt ned til 0,32 - en værdi mange mellemklassebiler i dag
ikke kan matche. Bagagerummet er desuden udformet med meget let adgang, og
takket være højdereguleringen kan læssehøjden blive ultra lav. Desværre var GS kun
4-dørs, og da den endelig blev 5-dørs med GSA, forsvandt den lave læssehøjde.
�
Hydropneumatisk affjedring. Svævende og meget komfortabel løsning. Bilen har blød affjedring, og samtidig med niveauregulering, kan den læsses uden at vognhøjden ændres. Vejbump kan tages hurtigt og den har tillige gode og sikre køreegenskaber. Lidt dårligere til at opsuge skarpe kanter, men eminent på såvel motor- og landevej og små sogneveje med skarpe sving.
�
Store 15 tommer hjul. I dag har alle
mellemklassebiler 15 eller 16
tommer. I 1970 var 12 eller 13 tommer mere normalt.
De store hjul giver en langt bedre balance og styreegenskaber og tillige bedre komfort. Da styreboltene sidder i forhjulenes midterplan vil f.eks en dækeksplosion ikke gøre vognen særligt ustabil under de fleste forhold.
�
Bremser med servoforstærkning, to-kreds. Skiver
på alle fire hjul, selv i dag usædvanligt på så lille en bil. De forreste
skiver sidder helt inde ved gearkassen hvilket giver mindre uaffjedret vægt på hjulene. Effekten af bremserne med hydraulisk bremseforstærkning er eminent, og kunne ikke matches af konkurrenterne i 1970. Dengang blev det lave bremsetryk kritiseret for at være svært at dosere. I dag har alle biler et bremsetryk som GS. Det er nemt at skifte klodser - gøres fra motorrummet og hjulene skal ikke afmonteres, mens det kræver lidt mere at skifte skiver, hvilket heldigvis sjældent er nødvendigt. Selv når bilen har stået stille i mange år, er de ikke rustne pga. placeringen inde ved gearkassen.
�
Køreegenskaber - som en sum af flere af de
ovenstående egenskaber, har GS nogle fremragende køreegenskaber som kan
konkurrere med, og overgå moderne biler. Igennem hele sin levetid var det en
fast, nærmest kliche hos testkørerne (og Citroëns salgs- og pressemateriale), at GS klart overgår konkurrenterne, men
også langt dyrere biler, i sin køremåde. Retningsstabil, sidevindsstabil og
stabil under opbremsning -man kan vel kalde den klippe-stabil! Eneste bil der
dengang kunne matche GS' køremåde, var Alfasud fra Alfa Romeo
�
Komfort - takket være den hydropneumatiske
affjedring er der både en komfortabel og sikker affjedring, med automatisk
niveauregulering. Selv i dag overlegen overfor klassiske stålkonstruktioner og GS
virker stadig suverænt affjedret.
Ulemper ved GS/A
�
Rust - selvom brochurerne siger noget andet, så er rusten en fjende, som ret mange andre bilkonstruktioner fra 70erne. Forhandlere fortæller om, at de stod og pletmalede de nye
biler i udstillingen, fordi de var angrebet.
�
Tilgængelighed for reparationer - Når
hydraulikken går, så starter en lang proces med at finde det rør med hul i, og sandsynligvis skal alle rørene skiftes. Bagbremser er svære og kræver en sjælden 44 mm top. På de første modeller skulle motoren løftes for at skifte forrør... Og sådan er der flere andre mærkelige franske løsninger.
Pressefoto. Årets bil 1971 - Citroën GS - og årets nr. 3 - Citroën SM!
|