Citroën GS og GSA register i Danmark
Velkommen > Om GS og GSA > Det skrev de om GS/A

Det skrev de om GS/A



"Midt i en strøm af automobiltekniske tilbageskridt kommer Citroën med et lyspunkt i form af en virkelig avanceret mellemklassebil. (Mogens H. Damkier, Scandinavisk Motorjournal, 1970)

"Citroën GS - for den, der sætter pris på teknisk avancerede løsninger"
(Motor, nr. 18, sept. 1970)

"Mesterværk fra Citroën... Hvis ikke Citroën GS bliver årets mest bemærkelsesværdige bilkonstruktion, så skal der ske noget af et under!" (Bilen og båden, oktober 1970)

"Een af gruppens biler, Citroën GS, skiller sig klart ud fra de andre ved at være anderledes. Man forstår så vel, at en gruppe europæiske motorjournalister har valgt den til "årets bil".
(Motor, gruppetest 1970)

"Fra et teknisk synspunkt må GS-modellen rangere blandt årets mest interessante nyheder. Specielt er hjulophængning og affjedring helt i særklasse, og køreegenskaber og kørselskomfort fås ikke meget bedre - uanset prisklassen."
(Bilrevyen, 1971)

"Citroen GS er i det hele taget en vogn, man kan have glæde af mange år frem i tiden! Som beskyttelse mod rust og tæring bliver alle karrosseridele elektrolytisk behandlet med antirustbehandling af alle hulrum og vanger. Citroën GS er bygget til at holde længe! (GS brochure, 1971)

"Citroën GS er et stykke originalt og forfinet bilteknik, der i funktion rangerer på millionærbilniveauet. Den er en ener simpelthen. Vi forstår de kolleger, der i fuldt alvor drøfter, om der overhovede findes nogen bedre bil." (Gruppetest i Bilen & Båden, september 1972)

"Verdens bedste bil er blevet endnu bedre - test af GS 1220" (Bilen og BÃ¥den 1973)


En af de bedste

"De brochurer, forhandlerne udleverer, plejer at være farvestrÃ¥lende i bÃ¥de billeder og ord. Normalt indeholder de en del i øjnefaldende overdrivelser. For en gangs skyld er brochuren over den nye model af Citroën GS GSpecial med 1015 ccm motor, helt i pagt med, hvad vognen rent faktisk indeholder, og hvad den stÃ¥r for. Jeg kan simpelthen ikke holde det tilbage: det er en af, hvis ikke det er den bedst kørende bil, jeg har prøvet til dato." 

"køreegenskaberne er så fremragende gode, så sikre og så komfortable, og vognen er så nem, s behagelig, lys og venlig at opholde sig i, at det er vanskeligt at forestille sig, man kan blive træt af at køre fra København til Madrid i eet stræk."

"I denne bil er vi præsenteret for en sjælden god blanding af kørekomfort og fremragende køresikkerhed"

(Politiken 10. marts 1974).


"Da denne luftkølede sedan, 4 cylindre og 55 hk-DIN, kaldet "GS" så dagens lys blev den straks genstand for stor entusiasme. Formgivning og teknik er som sædvanligt enestående og køreegenskaberne helt i særklasse" (Eventyret om bilen 2, 1974)

"Det er sv�rt at finde noget at uds�tte p� denne bil. Den begejstrer de fleste, og det er en nydelse at k�re den" (Horsens Folkeblad 1. april 1975)


Enest�ende k�rekomfort. 

Det er b�de forst�eligt og fuldt berettiget, at franskm�ndene har succes med Citro�n GS-serien. Testmodellen GS X var �konomisk, havde et fornemt vejgreb og en k�rekomfort, som ganse overraskede" (Amts Avisen 8. august 1975)

"en livret for kendere i en tid, da entusiasmen ellers har tvivlsomme k�r" (Berlingske Tidende 30. november 1975).

"GS er fra begyndelsen undervognsbehandlet og rustbehandlet i hulrummene, og rust tr�der p� den godt lakerede franske vogn yderst sj�ldent frem."
Auto Motor und Sport - Sonderheft 1/1976

".. Nogle bel�gningslapper p� vejbanen g�r igennem omtrent, som k�rte man p� jernbanesveller... I en Citro�n GS havde man nok observeret nogle sorte pletter p� vejen, men man havde ikke m�rket noget s�rligt til dem."
(Motor 1/77 i test af Fiat 128)

"Citro�n GS er forfriskende anderledes... et �konomisk og robust k�ret�j, der har indbygget s� megen komfort, s� gode k�reegenskaber og s� stor sikkerhed, at det ikke alene konkurrerer med - men ogs� overg�r langt dyrere biler." (GS-brochure 1979)


- Bilrevyen 1980

Her er er fransk bilteknik for fuldt udtr�k. Med hensyn til k�reegenskaber og komfort er GS-modellen helt i s�rklasse, og den komplicerede undervogn taget i betragtning forekommer prisen ikke urimeligt h�j. (Bilrevyen 1980)

"K�reegenskaberne og navnlig affjedringen er ganske enkelt i s�rklasse, og vognen byder p� en komfort, som man ellers kun finder i langt dyrere biler." (Bilrevyen 1982)

"Men hvorn�r n�r man den t�rskel, hvor man bliver en fare i trafikken, og er der biler, der er mindre tr�ttende at k�re end andre....... Citro�n CX, Citro�n BX og Rolls Royce.....4. pladsen indtog Citro�n GSA, der var testens mindste og billigste bil." (Om Vincotte-testen, ca 84)

"Hvis man med Citro�n forbinder biler, der er epokeg�rende, anderledes og personlige, er GS den sidste.......De endnu overlevende GS'er burde bevares som klenodier." (Alle Biler - 1968-97)