Citroën GS og GSA register i Danmark
Velkommen > Om GS og GSA > En tur i GS Birotor

En tur i GS Birotor

- Til Dansk Citron Klubs 50 rs jubilum i Kr. Himmelfartsferien 2006 havde klubben lnt en BX 4 TC og en GS Birotor fra Finn Jrgens Automobiler p Amager. Jeg fik ren af at kre GSen fra Kbenhavn til Vestbirk Camping. Her er gengivet det efterflgende indlg der blev trykt i DCKs blad.


Lotto-vinder for et par dage

Af Morten Dalgaard

Lidt synd, at stte brede skrme og CX-hjul p en GS- Det var een af kommentarerne til den GS-Ambe jeg var s heldig at kre til trffet p Vestbirk. Den vakte stor jubel blandt publikum, bde dem der vidste hvad det var, men ogs de inkarnerede Citroen-fans der aldrig havde set en GS med wankelmotor.

 

Frst lidt om Birotoren: En motor udviklet p flles fabrik med NSU den der sad i RO 80. Samarbejdet om wankelmotoren startede allerede i 1964. Efter sigende, var motoren faktisk tiltnkt CX, som den ogs deler en del undervognskomponenter med. Motoren er tokammeret p 497,5 ccm, i alt 995, og udvikler 107 heste. Udstyret med tretrins halvautomatisk gearkasse, som ogs NSU RO 80 krte med. Der blev produceret 874 eksemplarer. I 1977 blev alle tilbagekaldt, fordi Citroen ikke lngere ville opretholde forpligtelsen til at fre reservedele til den. De tilbagekaldte blev skrottet, men nogle fik dog lov at leve videre uden papirer, p museer o.lign. Der findes omkring 200 Birotorer i dag. Til forskel fra den almindelige boxer, er Birotoren vandklet, og motorrummet er kraftigt ommbleret. Oliekrisen rev markedet vk under konceptet, den krer 6-7 km/L. Den sidste tankning (ud af mange!) fik jeg mlt forbruget til 7,5 km/L ved motorvejs og landevejshastigheder lige omkring 100 km/T.

 

Forhistorien var, at Jens Lorentzen havde lokket en BX 4 TC og GS Birotor ud af Citroen-forhandleren p Amager Finn Jrgensen. Vi var to der naturligvis straks sagde ja (eller JAAAAA) til at kre bilerne til Vestbirk.

 

Birotoren er meget nem at kre, bortset fra en tung styring. Gearet vnner man sig hurtigt til, blot ligger 1. gear hvor andet normalt befinder sig, 2. hvor 3. sdvanligvis er osv. Trods omtrentligt 700 km i vognen, mtte jeg til stadighed kigge p skiltet nr jeg skulle skifte gear efter lange motorvejs- eller landevejsstrk. Man letter foden fra speederen og rykker p gearstangen, nr den s er i gear, kan man give pedal igen. Et par gange blev venstrefoden trykket ned i gulvtppet, men det koster ikke noget at lege kobling. Langt vrre gik det, da jeg skulle rive min egen bil ud af gear efter endt tur.....


Birotoren er lidt hrdere affjedret end den almindelige GS men ligger selvflgelig uovertuffent p vejen. Det er ikke nogen racervogn, men det er noget ganske srligt at accelerere p motorvej. En absolut jvn fornjelse, uden anden anstrengelse end flere motoromdrejninger. Det fles vsentligt langsommere end det i virkeligheden er, fordi det virker s ubesvret.

 

Hvad skal den bil s sammenlignes med? Ja sammenlignet med en almindelig GS fr man umiddelbart ikke s meget flelsen er ikke specielt mere sportslig, til trods for den noget hjere effekt, jeg tror gearskiftet der en del. Boxeren er jo ogs behageligt fri for store vibrationer. Det man virkelig fr ved Birotoren, er en helt fantastisk lyd og en meget meget jvn acceleration. Nu er det selvflgelig hrdt at sammenligne med en i forvejen velkrende bil. Den frste indskydelse i forhold til en hverdagsvogn anno 2001, var, at udviklingen trods alt er get strkt. En moderne 4 cylindret rkkemotor vibrerer ikke specielt meget og den er fremfor alt ikke stjende pga. den gode stjisolering. Men et direkte skift fra Birotor gjorde rgang 2001 helt til skamme drlig affjedring, uinspirerende kreegenskaber og den accelererer bare ikke p samme overbevisende mde.

Efterskrift: Bilen er solgt til Australien i efterret 2007. Den anden danske Birotor er ligeledes solgt til udlandet i forret 2007 -  skulle der findes flere Birotor i landet?