En tur i GS Birotor- Til
Dansk Citroën Klubs 50 års jubilæum i Kr. Himmelfartsferien 2006 havde
klubben lånt en BX 4 TC og en GS Birotor fra Finn Jørgens Automobiler
på Amager. Jeg fik æren af at køre GSen fra København til Vestbirk
Camping. Her er gengivet det efterfølgende indlæg der blev trykt i DCKs
blad.

Lotto-vinder for
et par dage…Af Morten Dalgaard
”Lidt synd, at
sætte brede skærme og CX-hjul på en GS”- Det var een af kommentarerne til den
GS-Amøbe jeg var så heldig at køre til træffet på Vestbirk. Den vakte stor
jubel blandt publikum, både dem der vidste hvad det var, men også de
inkarnerede Citroen-fans der aldrig havde set en GS med wankelmotor.

Først lidt om
Birotoren: En motor udviklet på fælles fabrik med NSU – den der sad i
RO 80. Samarbejdet om wankelmotoren startede allerede i 1964. Efter
sigende, var
motoren faktisk tiltænkt CX, som den også deler en del
undervognskomponenter
med. Motoren er tokammeret på 497,5 ccm, i alt 995, og udvikler 107
heste.
Udstyret med tretrins halvautomatisk gearkasse, som også NSU RO 80
kørte med.
Der blev produceret 874 eksemplarer. I 1977 blev alle tilbagekaldt,
fordi
Citroen ikke længere ville opretholde forpligtelsen til at føre
reservedele til
den. De tilbagekaldte blev skrottet, men nogle fik dog lov at leve
videre uden
papirer, på museer o.lign. Der findes omkring 200 Birotorer i dag. Til
forskel
fra den almindelige boxer, er Birotoren vandkølet, og motorrummet er
kraftigt
ommøbleret. Oliekrisen rev markedet væk under konceptet, den kører 6-7
km/L. Den
sidste tankning (ud af mange!) fik jeg målt forbruget til 7,5 km/L –
ved motorvejs
og landevejshastigheder lige omkring 100 km/T.
 
Forhistorien var,
at Jens Lorentzen havde lokket en BX 4 TC og GS Birotor ud af
Citroen-forhandleren på Amager – Finn Jørgensen. Vi var to der naturligvis
straks sagde ja (eller JAAAAA) til at køre bilerne til Vestbirk.
Birotoren er
meget nem at køre, bortset fra en tung styring. Gearet vænner man sig hurtigt
til, blot ligger 1. gear hvor andet normalt befinder sig, 2. hvor 3.
sædvanligvis er osv. Trods omtrentligt 700 km i vognen, måtte jeg til stadighed
kigge på skiltet når jeg skulle skifte gear efter lange motorvejs- eller
landevejsstræk. Man letter foden fra speederen og rykker på gearstangen, når den
så er i gear, kan man give pedal igen. Et par gange blev venstrefoden trykket
ned i gulvtæppet, men det koster ikke noget at lege kobling. Langt værre gik
det, da jeg skulle rive min egen bil ud af gear efter endt tur..... 
Birotoren er lidt
hårdere affjedret end den almindelige GS men ligger selvfølgelig uovertuffent
på vejen. Det er ikke nogen racervogn, men det er noget ganske særligt at
accelerere på motorvej. En absolut jævn fornøjelse, uden anden anstrengelse end
flere motoromdrejninger. Det føles væsentligt langsommere end det i
virkeligheden er, fordi det virker så ubesværet.

Hvad skal den bil
så sammenlignes med? Ja sammenlignet med en almindelig GS får man
umiddelbart
ikke så meget – følelsen er ikke specielt mere sportslig, til trods for
den
noget højere effekt, jeg tror gearskiftet æder en del. Boxeren er jo
også
behageligt fri for store vibrationer. Det man virkelig får ved
Birotoren, er en
helt fantastisk lyd og en meget meget jævn acceleration. Nu er det
selvfølgelig
hårdt at sammenligne med en i forvejen velkørende bil. Den første
indskydelse i
forhold til en hverdagsvogn anno 2001, var, at udviklingen trods alt er
gået stærkt. En moderne 4 cylindret rækkemotor vibrerer ikke specielt
meget og den
er fremfor alt ikke støjende pga. den gode støjisolering. Men et
direkte skift
fra Birotor gjorde årgang 2001 helt til skamme – dårlig affjedring,
uinspirerende køreegenskaber og den accelererer bare ikke på samme
overbevisende måde.
Efterskrift: Bilen er solgt til Australien i efteråret 2007. Den anden
danske Birotor er ligeledes solgt til udlandet i foråret 2007 - skulle
der findes flere Birotor i landet?
|