Citroën GS og GSA register i Danmark
Velkommen > Om GS og GSA > En tur i GS Birotor

En tur i GS Birotor

- Til Dansk Citroën Klubs 50 års jubilæum i Kr. Himmelfartsferien 2006 havde klubben lånt en BX 4 TC og en GS Birotor fra Finn Jørgens Automobiler på Amager. Jeg fik æren af at køre GSen fra København til Vestbirk Camping. Her er gengivet det efterfølgende indlæg der blev trykt i DCKs blad.


Lotto-vinder for et par dage…

Af Morten Dalgaard

”Lidt synd, at sætte brede skærme og CX-hjul på en GS”- Det var een af kommentarerne til den GS-Amøbe jeg var så heldig at køre til træffet på Vestbirk. Den vakte stor jubel blandt publikum, både dem der vidste hvad det var, men også de inkarnerede Citroen-fans der aldrig havde set en GS med wankelmotor.

 

Først lidt om Birotoren: En motor udviklet på fælles fabrik med NSU – den der sad i RO 80. Samarbejdet om wankelmotoren startede allerede i 1964. Efter sigende, var motoren faktisk tiltænkt CX, som den også deler en del undervognskomponenter med. Motoren er tokammeret på 497,5 ccm, i alt 995, og udvikler 107 heste. Udstyret med tretrins halvautomatisk gearkasse, som også NSU RO 80 kørte med. Der blev produceret 874 eksemplarer. I 1977 blev alle tilbagekaldt, fordi Citroen ikke længere ville opretholde forpligtelsen til at føre reservedele til den. De tilbagekaldte blev skrottet, men nogle fik dog lov at leve videre uden papirer, på museer o.lign. Der findes omkring 200 Birotorer i dag. Til forskel fra den almindelige boxer, er Birotoren vandkølet, og motorrummet er kraftigt ommøbleret. Oliekrisen rev markedet væk under konceptet, den kører 6-7 km/L. Den sidste tankning (ud af mange!) fik jeg målt forbruget til 7,5 km/L – ved motorvejs og landevejshastigheder lige omkring 100 km/T.

 

Forhistorien var, at Jens Lorentzen havde lokket en BX 4 TC og GS Birotor ud af Citroen-forhandleren på Amager – Finn Jørgensen. Vi var to der naturligvis straks sagde ja (eller JAAAAA) til at køre bilerne til Vestbirk.

 

Birotoren er meget nem at køre, bortset fra en tung styring. Gearet vænner man sig hurtigt til, blot ligger 1. gear hvor andet normalt befinder sig, 2. hvor 3. sædvanligvis er osv. Trods omtrentligt 700 km i vognen, måtte jeg til stadighed kigge på skiltet når jeg skulle skifte gear efter lange motorvejs- eller landevejsstræk. Man letter foden fra speederen og rykker på gearstangen, når den så er i gear, kan man give pedal igen. Et par gange blev venstrefoden trykket ned i gulvtæppet, men det koster ikke noget at lege kobling. Langt værre gik det, da jeg skulle rive min egen bil ud af gear efter endt tur.....


Birotoren er lidt hårdere affjedret end den almindelige GS men ligger selvfølgelig uovertuffent på vejen. Det er ikke nogen racervogn, men det er noget ganske særligt at accelerere på motorvej. En absolut jævn fornøjelse, uden anden anstrengelse end flere motoromdrejninger. Det føles væsentligt langsommere end det i virkeligheden er, fordi det virker så ubesværet.

 

Hvad skal den bil så sammenlignes med? Ja sammenlignet med en almindelig GS får man umiddelbart ikke så meget – følelsen er ikke specielt mere sportslig, til trods for den noget højere effekt, jeg tror gearskiftet æder en del. Boxeren er jo også behageligt fri for store vibrationer. Det man virkelig får ved Birotoren, er en helt fantastisk lyd og en meget meget jævn acceleration. Nu er det selvfølgelig hårdt at sammenligne med en i forvejen velkørende bil. Den første indskydelse i forhold til en hverdagsvogn anno 2001, var, at udviklingen trods alt er gået stærkt. En moderne 4 cylindret rækkemotor vibrerer ikke specielt meget og den er fremfor alt ikke støjende pga. den gode støjisolering. Men et direkte skift fra Birotor gjorde årgang 2001 helt til skamme – dårlig affjedring, uinspirerende køreegenskaber og den accelererer bare ikke på samme overbevisende måde.

Efterskrift: Bilen er solgt til Australien i efteråret 2007. Den anden danske Birotor er ligeledes solgt til udlandet i foråret 2007 -  skulle der findes flere Birotor i landet?