Oprindelig artikel bragt i Attraction 297
Af: Morten Dalgaard
Her følger historien om det eftertragtede såkaldte selektivt
gule lys – og hvordan du selv får fat i det

I 1936 søgte franskmændene af strategiske årsager, en måde
hvorpå de kunne skelne franske køretøjer fra de tyske efter mørkets frembrud.
Løsningen blev forlygterne med det selektivt gule lys der blev et lovkrav i
1939 for de franske køretøjer. Under nazisternes indtog i Frankrig under 2.
verdenskrig, havde det naturligvis den bieffekt, at det blev nemmere for
nazisterne at skelne ven fra fjende, og køretøjer med den gule farve blev nemme
ofre.
Efter krigen beholdt franskmændene det gule lys. Officielt
fordi de blændede mindre, uofficielt nok bare fordi de er franskmænd....
Det selektivt gule lys har enkelte fordele – det blænder ikke
modkørende trafikanter så meget, og det giver bedre lys i tåge og regnvejr. Det er derfor tågelygter ofte har gult glas. At de blænder mindre, er dog kun
gældende hvis lygterne er forkert justeret, ved rigtig indstilling, skulle der
ikke være nogen forskel.
Hensigten med det selektivt gule lys er, at forbedre udsynet ved at fjerne blå og
violette bølgelængder der er vanskelige for det menneskelige øje at behandle
ordentligt. Det selektivt gule lys er således hvidt lys, hvor det blå er
sorteret fra, og det giver en ren gul nuance med intet, eller kun et lille
stænk af orange. Det er også godt nok, men desværre svækkes
lysgennemstrømningen samtidig af den gule farve og det giver i almindeligt
klart mørke et lidt ringere lysudbytte. De gamle R2-pærer hvor glasset er gult
mister ca 10% af lyseffekten. Med introduktionen af halogenpærer derimod, kunne
man med datidens metoder ikke farve selve glasset i pæren gult, og det gule lys
blev i stedet opnået ved at sætte en gul hætte udover. Det betød i stedet et
effekttab på op til 20% med den ekstra hætte + de 10% tab ved den gule farve i hætten!
Den teknologiske løsning på det problem kom i slutningen af
firserne hvor Phillips introducerede de såkaldte gold-pærer, hvor glasset i
H4-pæreren blev farvet indvendigt, hvilket gav gult lys med et blåligt skær. En
løsning de franske myndigheder ikke var helt tilfredse med. Først i 1992 blev
Frankrigs krav om det gule lys ophævet – gældende fra 1993. Da var mere end 50%
af franskmændende positive overfor overgang til hvidt lys, og det skete også
som en harmonisering til EU. Herefter blev det almindeligt for franskmændene
straks at skifte det gule ud med det hvide, og sågar smadre de gule hætter inde
i lygterne, fordi de nu havde friheden til at vælge det hvide lys. Derfor er
gult lys i Frankrig allerede i dag en sjældenhed. I 1980erne blev det en dille
for britiske turister, at male glasset udvendigt på lygterne når de kørte på
ferie i Frankrig, nok mest for at kunne signalere overfor naboerne når de kom
hjem, at de virkelig havde været på ferie i Frankrig.
Det gule lys må således i dag betegnes som et rent kulturelt
fænomen, snarere end begrundet i bedre lysegenskaber ved visse forhold. Som et
minde om franske biler i de gode gamle dage. I dagens Danmark har en del
motorcyklister og lastbiler fundet det attraktivt med det gule lys, mest for at
skille sig ud fra mængden. På et tidspunkt blev det foreslået, at alle klassiske
biler skulle køre med gult lys så man kunne skelne gamle biler fra nye biler. Det
ville da være en skam, når det nu er en måde at skelne de franske biler fra den
grå (hvide) masse.
De seneste år har det gule lys fået en genopblomstring for
unge fyre i sænkede Hyundai og Poloer, som en del af bilens styling. Særligt
indenfor VW synes det at være en trend, og det viser jo virkelig mangel på
situationsfornemmelse og historiekendskab, når pointen med det gule lys netop
er at signalere: ”Jeg er en fransk bil –
og IKKE en tysk…..” Lad de tyske biler endelig beholde det blå lys, det
kridhvide eller hvad det næste bliver, men gule lygter signalerer altså fransk
bil!
Hvordan får du selv
gule øjne?
Til de ældre modeller er det ikke svært at finde gule R2 og
H4-pærer. For endnu ældre vogne er gule 6-volt pærer fast inventar på alle
stumpemarkeder. H4 pæreren har ofte en gul hætte om, som man blot kan tage af,
og sætte på de fleste almindelige H4-pærer. R2 og H4 kan f.eks findes her:
2cvcenter.dk
Anderledes er det med H1 og H7-pærer. Biltema fører H1, H3,
H4 og H7 som gold. H7 dog som 100W, så den er ikke brugbar. Pærerne er lidt
fesne som gule, og har det blålige skær. Til gengæld fører carlab.dk og
astina.dk gule H1 og H7. Jeg har prøvet de gule H7 fra carlab.dk – og de giver
et fint gult lys. Desværre er de ikke E-mærkede, og må derfor ikke bruges på
offentlig vej. Hvorfor de ikke er E-mærkede er lidt en gåde, for lyset er ikke
stærkt, eller har for stor strømstyrke. Måske er de blot ikke testede? Pærerne
fra Astina kender jeg ikke. En anden mulighed er at gå på ebay.de – her er også
adskillige muligheder. På ebay købte jeg et parti gule/gold H7 hjem til ca 14
kr stykket, men de svingede meget i kvaliteten af den gule farve. Holdbarheden
var ca 3 måneder i en moderne bil, hvor dem fra Carlab pt. har holdt i et år
(har jeg hørt…..).
Der florerer naturligvis forskellige historier om oprindelse
af det selektivt gule lys, og jeg hører gerne, hvis du har andre versioner og
bedre kilder eller gode historier.
Kilder:
Internettet: Google: French yellow light. Selective yellow-light. Youtube: Old Topgear 1990 – French Yellow
headlight law