Citroën GS og GSA register i Danmark
Velkommen > Reservedele > En GS/A har da gult lys

En GS/A har da gult lys

Oprindelig artikel bragt i Attraction 297


Af: Morten Dalgaard

Her flger historien om det eftertragtede skaldte selektivt gule lys og hvordan du selv fr fat i det


 

I 1936 sgte franskmndene af strategiske rsager, en mde hvorp de kunne skelne franske kretjer fra de tyske efter mrkets frembrud. Lsningen blev forlygterne med det selektivt gule lys der blev et lovkrav i 1939 for de franske kretjer. Under nazisternes indtog i Frankrig under 2. verdenskrig, havde det naturligvis den bieffekt, at det blev nemmere for nazisterne at skelne ven fra fjende, og kretjer med den gule farve blev nemme ofre.

Efter krigen beholdt franskmndene det gule lys. Officielt fordi de blndede mindre, uofficielt nok bare fordi de er franskmnd....

Det selektivt gule lys har enkelte fordele det blnder ikke modkrende trafikanter s meget, og det giver bedre lys i tge og regnvejr. Det er derfor tgelygter ofte har gult glas. At de blnder mindre, er dog kun gldende hvis lygterne er forkert justeret, ved rigtig indstilling, skulle der ikke vre nogen forskel. 

Hensigten med det selektivt gule lys er, at forbedre udsynet ved at fjerne bl og violette blgelngder der er vanskelige for det menneskelige je at behandle ordentligt. Det selektivt gule lys er sledes hvidt lys, hvor det bl er sorteret fra, og det giver en ren gul nuance med intet, eller kun et lille stnk af orange. Det er ogs godt nok, men desvrre svkkes lysgennemstrmningen samtidig af den gule farve og det giver i almindeligt klart mrke et lidt ringere lysudbytte. De gamle R2-prer hvor glasset er gult mister ca 10% af lyseffekten. Med introduktionen af halogenprer derimod, kunne man med datidens metoder ikke farve selve glasset i pren gult, og det gule lys blev i stedet opnet ved at stte en gul htte udover. Det betd i stedet et effekttab p op til 20% med den ekstra htte + de 10% tab ved den gule farve i htten!

Den teknologiske lsning p det problem kom i slutningen af firserne hvor Phillips introducerede de skaldte gold-prer, hvor glasset i H4-preren blev farvet indvendigt, hvilket gav gult lys med et blligt skr. En lsning de franske myndigheder ikke var helt tilfredse med. Frst i 1992 blev Frankrigs krav om det gule lys ophvet gldende fra 1993. Da var mere end 50% af franskmndende positive overfor overgang til hvidt lys, og det skete ogs som en harmonisering til EU. Herefter blev det almindeligt for franskmndene straks at skifte det gule ud med det hvide, og sgar smadre de gule htter inde i lygterne, fordi de nu havde friheden til at vlge det hvide lys. Derfor er gult lys i Frankrig allerede i dag en sjldenhed. I 1980erne blev det en dille for britiske turister, at male glasset udvendigt p lygterne nr de krte p ferie i Frankrig, nok mest for at kunne signalere overfor naboerne nr de kom hjem, at de virkelig havde vret p ferie i Frankrig.

Det gule lys m sledes i dag betegnes som et rent kulturelt fnomen, snarere end begrundet i bedre lysegenskaber ved visse forhold. Som et minde om franske biler i de gode gamle dage. I dagens Danmark har en del motorcyklister og lastbiler fundet det attraktivt med det gule lys, mest for at skille sig ud fra mngden. P et tidspunkt blev det foreslet, at alle klassiske biler skulle kre med gult lys s man kunne skelne gamle biler fra nye biler. Det ville da vre en skam, nr det nu er en mde at skelne de franske biler fra den gr (hvide) masse.

De seneste r har det gule lys fet en genopblomstring for unge fyre i snkede Hyundai og Poloer, som en del af bilens styling. Srligt indenfor VW synes det at vre en trend, og det viser jo virkelig mangel p situationsfornemmelse og historiekendskab, nr pointen med det gule lys netop er at signalere:  Jeg er en fransk bil og IKKE en tysk.. Lad de tyske biler endelig beholde det bl lys, det kridhvide eller hvad det nste bliver, men gule lygter signalerer alts fransk bil!

Hvordan fr du selv gule jne?

Til de ldre modeller er det ikke svrt at finde gule R2 og H4-prer. For endnu ldre vogne er gule 6-volt prer fast inventar p alle stumpemarkeder. H4 preren har ofte en gul htte om, som man blot kan tage af, og stte p de fleste almindelige H4-prer. R2 og H4 kan f.eks findes her: 2cvcenter.dk

Anderledes er det med H1 og H7-prer. Biltema frer H1, H3, H4 og H7 som gold. H7 dog som 100W, s den er ikke brugbar. Prerne er lidt fesne som gule, og har det bllige skr. Til gengld frer carlab.dk og astina.dk gule H1 og H7. Jeg har prvet de gule H7 fra carlab.dk og de giver et fint gult lys. Desvrre er de ikke E-mrkede, og m derfor ikke bruges p offentlig vej. Hvorfor de ikke er E-mrkede er lidt en gde, for lyset er ikke strkt, eller har for stor strmstyrke. Mske er de blot ikke testede? Prerne fra Astina kender jeg ikke. En anden mulighed er at g p ebay.de her er ogs adskillige muligheder. P ebay kbte jeg et parti gule/gold H7 hjem til ca 14 kr stykket, men de svingede meget i kvaliteten af den gule farve. Holdbarheden var ca 3 mneder i en moderne bil, hvor dem fra Carlab pt. har holdt i et r (har jeg hrt..).

Der florerer naturligvis forskellige historier om oprindelse af det selektivt gule lys, og jeg hrer gerne, hvis du har andre versioner og bedre kilder eller gode historier. 

 

Kilder: Internettet: Google: French yellow light. Selective yellow-light.  Youtube: Old Topgear 1990 French Yellow headlight law