Citroën GS og GSA register i Danmark
Velkommen > Vedligehold

Vedligehold

Vsker til din GS/GSA

Benzin: GS har panserventiler og kan derfor klare blyfri. Den vil dog gerne have minimum 96 oktan, ellers vil du opleve tndingsbanken og eftertnding. Der kan vre et problem med gamle benzinslanger, da blyfri benzin indeholder komponenter der delgger gummiet. Krer du p blyfri, s skift slanger frst! 98 oktan har kun f tanke, men hvis du ved hver anden eller tredje tankning bruger Shells V-power, er oktantallet hjt nok. Det koster lidt mere, til gengld krer bilen ogs lngere p literen.

LHM: Kan kbes alle steder. Brug LHM+. Kuglerne er unikke til GS. Dels er der trykket, og dels sidder der en ventil indeni med en bestemt diameter. Pumper man andre kugler op med det rigtige tryk, fr man ikke ndvendigvis den rigtige affjedring. For den kendte blde Citron-affjedring, kan man vlge CX-kugler foran.

Motorolie: Gamle GS krer p 20W/50. Kan kbes som bla. Duckhams og Castrol. Fs i bla. Bilka, Krogslund og T-hansen.

Gearolie
- Gl. GS:
80w Hypoid. Kan vre lidt vanskelig at finde, men Hyer Autedele har dem og den kan ogs findes p nettet og Mekonomen har den ogs. Fs bla. som Castrol EP 80w (GL 4). Vr opmrksom p, at det skal vre hypoid, ellers delgger du gearkassen p sigt. 

- C-matic:
Total Fluide T. Laves ikke mere. Andre mulige erstatninger med de rigtige specifikationer er:
Total Fluide ATX
Duckhams Q-matic 
Esso ATF type G 
Mobil ATF 210 
Castrol TQF 

Mngder

Tank: 43 L
Olie, inkl. filterskift: 4 L
Gearolieskift: 1,4 L (glder ogs C-matic)
Hydraulikskift: 3,3 L

Andre "specielle" dele

Dk: Michelin laver stadig 145 XZX, men de er pebrede. Dansk 2CV-center har dem ofte p lager. Andre alternativer er Firestone (lidt billigere) og Hankook. Erfaringerne med Firestone er ikke srligt gode. Se leverandr under links. Du kan ogs vlge at stte 155 p, ikke originalt, men de er umiddelbart til at f i Danmark, og ikke s pebrede. 

Benzinslanger: Er kendt for at holde lnge, men der kan vre en god ide i at udskifte dem, da moderne benzin indeholder additiver som gamle slanger ikke kan klare - hvilket kan ende i en motorbrand! 

I cirkulrer fra 75 fremgr, at skifteintervallet for oliefilter ndres fra 10.000 km til 20.000 - og det vedrrer ogs tidligere modeller. Ligeledes ndres tandremsskift fra 40.000 til 100.000 km, det beror dog p vurdering ifht. anden form for slid - tid, tilsmudsning af motorolie eller hydraulikolie. 

Undermenu