Vinteropbevaring Her er et par gode råd, når du stiller din bil væk i en periode, eller blot i vinterhi:
Olieskift - gøres altid inden stilstand, brugt olie indeholder mere syre. Hvis det skal være helt rigtigt, bør olien også skiftes når bilen skal bruges igen - olie i motoren nedbrydes langsomt. I så fald - brug billig olie før vinteropbevaring. Der anbefales 20W 50 til GS. To rigtig gode olier til de gamle er Castrol Classic (299 i T-Hansen, 249 hos Høyer Autodele) og Duckhams (tit set i Bilka til 199 på tilbud).
Batteri lades helt op og afkobles - skal bilen stå længe, lades batteriet op ca én gang om måneden, da det hele tiden mister spænding. Står bilen koldt, kan batteriet med fordel opbevares indendørs.
Hjul pumpes helt op - gerne 0,5 bar over max. Man kan f.eks vaske gummiet og give det lidt dækspray, det udsætter gummiets ældning en smule.
Opklodsning - skal den ikke flyttes jævnligt, klodses den op på for- og bagbro, eller løftepunkterne for og bag. Det er bedre for hjulophæng og modvirker firkantede dæk og så er der bedre gennemtræk under vognen (gælder især vore hydraulikbenede vogne - de står meget tæt på jorden hvis det f.eks står på direkte jord eller i græs). Husk at lade vognen stå i gear - træk ALDRIG håndbremsen når den skal stå i længere tid, du risikerer den gror fast.
Frostvæske - tjek frysepunktet i sprinklerbeholder(e) - GSA/er jo heldigvis luftkølet så "køleren" klarer sig selv!
Vask - hele bilen, men tør også rat og seler af. Bakterier fra hænder og en smule fugtighed giver lynhurtigt mug på rat og seler.
Støvsugning - den kommer ikke til at lugte bedre hvis det gamle skidt får lov at overvintre...
Overvintring Overdækken - kan være godt hvis det støver hvor den står. Er der derimod meget gennemtræk, vil et plasticoverdækken bare ridse. Det helt rigtige vil være at putte stofovertræk inderst, men jo mere der dækker bilen, jo mindre luft kommer derind. Tit vil det være bedre at vaske den når den skal frem igen.
Gennemtræk - lad vinduer stå på klem, hvis muligt. Hvis der er ekstra tæpper, så løft dem lidt fra bunden, eller endnu bedre - tag dem helt ud af bilen, så de ikke kan ligge og samle fugt.
Løft vinduesviskerne fra forruden, for at gummiet ikke opløses mod forruden - eller læg noget mellem forrude og gummi, så fjederen ikke er spændt
Fyld brændstoftanken op - det modvirker kondens i benzinen. Benzinen kan sagtens holde nogle år, kun totaktsbenzin har problemer med holdbarheden.
Motionering - selv tørner jeg motoren rundt jævnligt med håndsvinget, for at få olien kørt lidt rundt. Dette trick kan også praktiseres ved at afmontere en af ledningerne på tændingen og tørne den på starteren, så der ikke sker forbrænding, men motoren får lidt olie rundt i systemet. Bliver motoren startet op midtvejs i opbevaringsperioden, skal den helst køre så længe, at den bliver ordentlig varm.
Hvad er det bedste sted at opbevare en bil? En opvarmet garage er selvfølgelig optimalt, men vigtigere er det, at der ikke er fugt. Steder med store og hyppige temperatursving skaber fugt. Vigtigere end temperaturen er, at der kommer lidt luft til, hellere koldt og luftigt, end varmt og fugtigt. Der skal helst være betongulv eller lignende. Står den på direkte jord, kommer der fugt op nedefra. Læg evt. en pressenning under bilen. Fjern alt det løse i bilen, puder, tæpper mv. kan være med til at holde på fugten.
|